Q-commerce vs e-commerce - na czym polega różnica ?
Dodany w dniu 21/12/2021 przez Łukasz Kolczyński
Quick commerce to nowy model biznesowy. Szybkie zakupy i niemal natychmiastowa dostawa. Porównujemy oba modele, sprawdzamy czy jest to właściwe rozwiązanie dla Ciebie.
Do długiej listy modnych biznesowych skrótów dołączył ostatnio “q-commerce” lub “quick-commerce”, jako wariant “e-commerce”. O co w tym chodzi?
Najczęściej w przypadku rozwiązań sprzedaży przez Internet w modelu b2c, klient wybiera towary z jednej listy asortymentu, określa sposób dostawy oraz dane do dostawy, wybiera sposób płatności. Po zrealizowaniu płatności centrum logistyczne otrzymuje wewnętrzne zlecenie realizacji zamówienia (kompletacja towarów, przygotowanie przesyłki, rejestracja wysyłki w firmie kurierskiej, odbiór przesyłki przez kuriera, dostarczenie do klienta w ciągu 1-2 dni roboczych). Oczywiście to mocno uproszczony model, ale często cały biznes jest scentralizowany (jeden magazyn centralny) i czas realizacji zamówienia to w najlepszym razie jeden dzień.
Q jak Quick commerce to model w którym usługa lub produkt jest dostarczany w krótszym czasie, nawet w ciągu kilkunastu czy kilkudziesięciu minut. Najczęściej występuje w sektorze restauracyjnym lub e-gorcery (dostawy produktów spożywczych i gospodarstwa domowego). W tym podejściu, proces realizacji ma charakter lokalny a infrastruktura dostawcy jest zazwyczaj rozproszona (sieć restauracji lub małych magazynów). Klient w procesie składania zamówienia, musi określić lokalizację dostawy co powoduje przydzielenie go do właściwego mu punktu sprzedaży. Możliwe jest również poinformowanie klienta, o braku możliwości dostawy, gdy nie znajduje się on w zasięgu żadnej z lokalizacji. Gdy klient jest w zasięgu, cały proces realizowany jest w możliwie krótkim czasie, często klient ma możliwość podglądu statusu realizacji w czasie rzeczywistym, łącznie z lokalizacją kierowcy.
Podsumowanie w formie tabeli pokazującej poszczególne kroki realizacji.
element procesu |
klasyczny proces e-commerce |
szybki proces q-commerce |
asortyment |
jedna baza produktów z magazynu centralnego |
asortyment z wybranego punktu sprzedaży, dostępność tego samego produktu może być różna w różnych punktach sprzedaży |
czas realizacji |
1-2 dni robocze |
od kilkunastu minut do kilku godzin |
cennik |
jeden globalny cennik |
cenniki mogą być różne w różnych punktach sprzedaży |
zasięg usługi |
zwykle cały kraj lub kilka krajów (zgodnie z usługą firmy kurierskiej) |
rejony dostawy wyznaczone w określonej odległości od punktów sprzedaży. Możliwe jest, że podany adres klienta nie jest obsługiwany. |
sledzenie realizacji usługi |
informacja o kompletacji a potem śledzenie przesyłki na stronie firmy kurierskiej |
szczegółowa informacja o statusie realizacji, czasami udostępniona lokalizacja kierowcy dostarczającego zamówienie |
godziny składania zamówienia |
dowolne |
wyznaczone godzinami działania punktu sprzedaży, ewentualnie zamówienie na kolejny dzień |
realizacja dostawy |
przez firmę kurierską w tradycyjnym modelu (next day delivery) |
przez firmę dostawczą lub własną flotę kierowców (same day delivery) |
Jak powyższy model przekłada się na wymagania względem systemu IT:
- integracja z usługami GIS (konieczność precyzyjnego wyznaczenia lokalizacji miejsca dostawy, wykorzystywane jest auto-podpowiadanie adresu, geokodowanie i anty geokodowanie) - > link do tekstu o GIS
- często etap określenia adresu usługi odbywa się na początku procesu
- powiązanie lokalizacji z punktem sprzedaży poprzez sprawdzenie przynależności do rejonu dostawy
- zamówienie w kontekście wybranego punktu sprzedaży
- asortyment, dostępność i cenniki lokalne dla punktu sprzedaży
- godziny dostawy ustawiane dla punktu sprzedaży
- złożone zamówienie wpada do lokalnego punktu sprzedaży
- płatność elektroniczna często jest skonfigurowana na konto lokalnego punktu sprzedaży (konfiguracja merchanta)
- śledzenie realizacji zamówienia
- kierowcy dowożący zakupione dobra często posiadają aplikację mobilną, która przesyła lokalizację, dzięki czemu klient końcowy może ją śledzić
Widać wyraźnie, że q-commerce ma zastosowanie w rozproszonych organizacjach. Warto dodać, że niektóre z organizacji korzystają z franchisingu jako modelu wzrostu. W modelu franczyzowym lokalny punkt sprzedaży należy do franczyzobiorcy funkcjonującego jako partner w większej organizacji. Platforma q-commerce musi w takich przypadkach obsługiwać odpowiednią izolację danych, tak aby franczyzobiorca widział jedynie swoje zamówienia i aby miał ograniczony wpływ na konfigurację danych takich jak np. asortyment.