System kontroli bramek na Heathrow
Dodany w dniu 12/12/2022
Dla międzynarodowej firmy spedycyjnej przygotowaliśmy aplikację do kontroli bramek na lotnisku Heathrow. System okazał się tak dobry, że firma chce rozszerzyć system na swoje magazyny przy wszystkich lotniskach na świecie.
Światowe zapotrzebowanie na przesyłki kurierskie stale zwiększa się wraz z rozwojem ecommerce. W 2020 roku wartość rynku przesyłek paczkowych przekroczyła 500 miliardów dolarów. W 2018 roku było to 450 miliardów dolarów. Czynnikiem szczególnie intensyfikującym zakupy online była pandemia i związane z nią lockdowny, które wymusiły na konsumentach zmianę przyzwyczajeń zakupowych i przeniesienie ich w dominującej części do Internetu. Raport Gemius za 2021 rok wskazuje, że w Polsce w wyniku pandemii 30 proc. konsumentów kupowało więcej niż wcześniej, a 33 proc. częściej niż wcześniej. Dla 13 proc. Internet stał się głównym kanałem zakupowym. Ten trend stanowi szereg wyzwań dla firm kurierskich, a także pośrednio dla ich dostawców oprogramowania.
Potrzeby klienta
Prace nad Projektem zaczęły się w 2021 r., gdy ogłoszono przetarg na wykonanie aplikacji mobilnej do obsługi bramek wjazdowych do magazynu na lotnisku Heathrow w Londynie. Początkowo miała ona działać na urządzeniach mobilnych i koncentrować się wyłącznie na zamykaniu wjazdu oraz raportowaniu, jaki rodzaj kontenera wjeżdża lub opuszcza magazyn. Dużym wyzwaniem był krótki termin wykonania aplikacji. Według pierwotnej koncepcji naszym zadaniem było dostarczenie aplikacji na telefony i tablety, która pozwoli operatorowi zdalnie zamykać bramki. Miały zostać do tego wykorzystane React i Java. Prędko okazało się, że potrzeby klienta uległy zmianie, wraz z rozwojem pomysłu na realizację projektu.
Nowe wytyczne zakładały:
- Uruchomienie aplikacji na znacznie większej ilości magazynów lotniskowych, obejmujących bardzo dużą ilość bramek.
- Zapisywanie jaki rodzaj kontenera przejechał przez bramkę oraz zarządzanie całym magazynem z poziomu aplikacji.
- Przełożenie dostarczenia aplikacji mobilnej na przyszłość i skupienie się na aplikacji responsywnej, przeznaczonej do uruchomienia na komputerach stacjonarnych.
Nasze rozwiązanie
Te modyfikacje spowodowały zmianę technologii, która została wykorzystana do stworzenia oprogramowania. Aby jak najlepiej odpowiedzieć na potrzeby klienta oraz umożliwić ewentualne wzbogacenie aplikacji o nowe funkcjonalności, do realizacji zadania został wybrany PHP i Bootstrap. To rozwiązanie umożliwiło połączenie z urządzeniami PLC za pomocą interfejsu graficznego. Wybrana technologia pozwala na dalsze rozwijanie tego projektu oraz rozbudowywanie go o dodatkowe funkcjonalności, takie jak PWA oraz nawet bardzo dużą ilość wprowadzanych danych.
Integracja z urządzeniami PLC
Dużym wyzwaniem było połączenie aplikacji z urządzeniami PLC sterującymi bramkami. Po dwóch miesiącach pracy nad projektem, okazało się, że zmianie uległ sposób komunikacji. Aby rozwiązać ten problem, niektóre funkcje musieliśmy wywoływać komunikując się z interface urządzenia PLC.
Szczególnym wyzwaniem było odpowiednie przetestowanie aplikacji zdalnie, ze względu na trwającą pandemię. Testy koordynowane były z lotniskiem Heathrow oraz naszą siedzibą w Warszawie i wykazały, że aplikacja została napisana bez błędów i działa bez zarzutu.
Dalsze plany
Po pozytywnym przejściu testów i fazie uruchomienia zapadła decyzja, by dalej rozwijać projekt, a w perspektywie jest wykorzystać go na innych lotniskach i magazynach klienta.