Platforma zamówień dla Pizza Hut i KFC
Wielokanałowa platforma zamówień internetowych
Czy zastanawiałeś się kiedyś, jakie procesy programowe zachodzą po naciśnięciu przycisku "zapłać" na stronie internetowej restauracji? Aplikacja do zamawiania jedzenia działa dyskretnie w tle, a jej rdzeń Logic jest stosunkowo nieskomplikowany. Dzięki rozbudowanej bazie interfejsów API i integracji z innymi elementami ekosystemu zamawiania jedzenia, jest to prawdziwy scyzoryk, obsługujący zamówienia online dla różnych marek, krajów i platform lojalnościowych.
Aplikacja do składania zamówień internetowych została napisana jako rozwiązanie frontend+backend dla polskiego oddziału Pizza Hut. Został zaprojektowany jako złożony system aplikacji zgromadzonych wokół wewnętrznej sieci informatycznej restauracji klienta, zasilanej przez Oracle Micros. System ten znacznie rozszerza funkcje popularnego na całym świecie systemu, pierwotnie zaprojektowanego do obsługi restauracji i hoteli, zapewniając mu warstwę prezentacji webowej i mobilnej, różnorodne możliwości zamawiania i kupowania online i mobilnie oraz potężny zestaw interfejsów API do integracji z zamówieniami firm trzecich.
Wymagania klienta
- Platforma prezentacji menu online, oparta na centralnym źródle danych firmy,
- W pełni rozwinięty interfejs konfiguracji produktów online dla klientów,
- Funkcje zamawiania i płatności, w tym różne opcje dostawy, wybór dostawy do restauracji na podstawie kryterium geograficznego oraz opcja odbioru osobistego
- Integracja z firmowym call center poprzez dedykowaną aplikację dla pracowników CC do wprowadzania zleceń, obsługi reklamacji i zmiany zleceń
- Integracja systemu lojalnościowego i różne lokalizacje krajowe
Pierwsza wyprodukowana przez nas iteracja aplikacji była dedykowana dla marki Pizza Hut. Wraz ze stałym postępem transformacji cyfrowej usług AmRest zakres projektu stopniowo się powiększał, obejmując wdrożenie dla marki KFC, prowadząc do lokalizacji w 5 krajach oraz integracji z wieloma nowymi wersjami aplikacji menu i restauracji, które zastępują stanowisko Oracle Micros.
Wdrożenie
- Aplikacja oparta na rdzeniu serwerowym Java/Spring Framework. Najbardziej wymagającym elementem była implementacja złożonych modeli produktów Micros i związanych z nimi kalkulacji cenowych.
- Integracja z Micros Enterprise Manager, głównym repozytorium danych centrali firmy, z którego nasza aplikacja pobiera aktualne informacje o menu.
- Stworzenie Ordering API, wielofunkcyjnego narzędzia udostępniającego menu i przyjmującego zamówienia z wielu różnych platform, w tym dedykowanych interfejsów webowych i mobilnych, aplikacji firm trzecich oraz kiosków samoobsługowych.
- Integracja z Micros RES POS API, pozwalająca aplikacji na przekazanie zamówienia online bezpośrednio do dowolnego systemu restauracyjnego, w taki sam sposób, w jaki robią to kelnerzy i barmani poprzez swoje ręczne interfejsy.
- Integracja z systemem informacji geograficznej w celu przypisania zamówień online do najbliższej restauracji w celu ich realizacji.
- Funkcja mobilna "Skip the line", umożliwiająca głodnym klientom "kliknij i odbierz" posiłek, co oznacza, że klienci mogą kupić posiłek z wyprzedzeniem, a następnie udać się bezpośrednio do okienka odbioru, aby odebrać swoje zamówienie
- Integracja z wieloma platformami lojalnościowymi, w tym z oprogramowaniem własnym i firm trzecich
- Lokalizacja aplikacji w Polsce, Czechach, na Węgrzech, w Rosji i we Francji
Optymalizacja UX strony internetowej
W 2018 r. przeprowadziliśmy dużą aktualizację UX naszego interfejsu internetowego Pizza Hut. Celem operacyjnym było znaczne zwiększenie szybkości i płynności strony internetowej, a także optymalizacja doświadczeń użytkowników, wpływając na wzrost współczynnika konwersji. Prace obejmowały ładowanie JavaScript i optymalizację wydajności, stronicowanie wyników wyszukiwania w celu optymalizacji czasu ładowania i analizowania oraz buforowanie treści. We współpracy z niezależnym konsultantem UX przeszliśmy także przez lejek zakupowy, skracając proces zakupowy i eliminując punkty niepewności powodujące rezygnację użytkowników z procesu. Proces optymalizacji pozwolił nam zwiększyć szybkość strony o 8% przy jednoczesnym wzroście konwersji o 18% od początku procesu zakupowego.
Maciej Buba
Digital Director Pizza Hut w AmRest