Rozwiązania Quick commerce
Szybkie zamawianie i dostawa dla Twojej firmy
Nowy model biznesowy handlu
Q jak Quick commerce to model, w którym usługa lub produkt dostarczane są w krótszym czasie, nawet w ciągu kilku lub kilkudziesięciu minut. Najczęściej ma to miejsce w sektorze restauracyjnym lub e-grocery (dostawa produktów spożywczych i gospodarstwa domowego). W tym podejściu proces wdrożenia ma charakter lokalny, a infrastruktura dostawcy jest zazwyczaj rozproszona (sieć restauracji lub małych magazynów).
W procesie składania zamówienia klient musi określić miejsce dostawy, co skutkuje przypisaniem go do odpowiedniego punktu sprzedaży. Możliwe jest również poinformowanie klienta o braku możliwości dostawy, gdy nie znajduje się on w zasięgu żadnej z lokalizacji. Gdy klient jest w zasięgu, cały proces jest realizowany w najkrótszym możliwym czasie, często klient ma możliwość podglądu statusu realizacji w czasie rzeczywistym, w tym lokalizacji kierowcy.
Najważniejsze zadania związane z Quick commerce:
1. Integracja z usługami GIS (konieczność precyzyjnego określenia lokalizacji miejsca dostawy, wykorzystywane jest automatyczne dopasowywanie adresów, geoktagowanie i antygeotagowanie)
- często etap określania adresu usługi jest wykonywany na początku procesu
- powiązanie lokalizacji z punktem sprzedaży poprzez sprawdzenie przynależności do obszaru dostawy
2. Zamówienie w kontekście wybranego punktu sprzedaży
- asortyment, dostępność i lokalne cenniki dla punktów sprzedaży
- terminy dostaw ustalone dla punktu sprzedaży
- złożone zamówienie trafia do lokalnego punktu sprzedaży
3. Płatność elektroniczna jest często skonfigurowana na konto lokalnego punktu sprzedaży (konfiguracja handlowca)
4. Śledzenie realizacji zamówień
- kierowcy dostarczający zakupione towary często posiadają aplikację mobilną, która przesyła lokalizację, dzięki czemu klient końcowy może ją śledzić
Jest oczywiste, że q-commerce ma zastosowanie w organizacjach rozproszonych. Warto dodać, że niektóre organizacje wykorzystują franchising jako model rozwoju. W modelu franczyzowym lokalny punkt sprzedaży należy do franczyzobiorcy, który funkcjonuje jako partner w większej organizacji. W takich przypadkach platforma q-commerce musi wspierać odpowiednią izolację danych, tak aby franczyzobiorca widział tylko swoje zamówienia i miał ograniczony wpływ na konfigurację danych takich jak np. asortyment.